SZKOLENIE „ZASTOSOWANIE EMDR W PRACY Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ” SKŁADA SIĘ Z DWÓCH CZĘŚCI: PIERWSZEGO I DRUGIEGO STOPNIA I JEST TO SZKOLENIE KWALIFIKACYJNE DLA OSÓB PRACUJĄCYCH Z DZIEĆMI.
UKOŃCZENIE DWUSTOPNIOWEGO SZKOLENIA JEST WARUNKIEM KONIECZNYM DO UBIEGANIA SIĘ O CERTYFIKAT PRACTITIONERA C&A (CHILD & ADOLESCENT PRACTITIONER – PRACTITIONER DZIECI I MŁODZIEŻY).
Szkolenia dotyczące pracy z dziećmi organizowane przed 2022r. nie mogą być uznane jako I poziom – nie obejmowały bowiem wszystkich wymaganych treści i koniecznej liczby godzin.
Warsztaty zapewnią terapeutom EMDR narzędzia niezbędne do konceptualizacji przypadku pacjentów w wieku rozwojowym. Zgodnie z modelem AIP, na którym opiera się podejście EMDR, wszystkie objawy mają swoje korzenie w bezpośrednich i pośrednich doświadczeniach z życia własnego i rodziców. Uczestnicy zdobędą, poprzez praktyczne wyjaśnienia krok po kroku, umiejętności znajdowania targetów, nad którymi będą pracować z zastosowaniem EMDR w ukierunkowany sposób, zarówno z dziećmi, jak i z rodzicami. Zilustrowane zostaną również protokoły EMDR stosowane w wieku rozwojowym do pracy z traumą, do pracy nad indywidualnymi zasobami, nad zasobami relacyjnymi do konkretnej pracy w zależności od wieku dziecka. Terapeuci nauczą się także koncentrować na relacji terapeutycznej podczas pracy z EMDR i dowiedzą się, w jaki sposób EMDR stanowi łącznik i rozwiązanie, pozwalające odbudować Ja dziecka, zapewniając zdrowy rozwój, unikając w ten sposób powtarzania się traumatycznych wątków rodzinnych.
.
ZASTOSOWANIE EMDR W PRACY Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ
PROGRAM POZIOMU I*
27-28.05.2023 (9.00-17.00)
Trauma i rozwój w okresie dzieciństwa:
- Przywiązanie i traumatyczny rozwój: od dezorganizacji do bezpieczeństwa, od więzi, która sprawia, że się boimy, czujemy uwięzieni lub sami, do więzi, która sprawia, że jesteśmy wolni
- Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość: mapa do zrozumienia międzypokoleniowego przekazywania stylów przywiązania, gdy traumy rodziców spadają na ich dzieci
- Relacja przywiązania i regulacja w pierwszych latach życia: stany umysłu Wrogości/Bezradności oraz wyparte potrzeby
Traumatyczne przeżycia z dzieciństwa i ich wpływ na rozwój dziecka:
- Neurobiologia wyjaśnia nam traumę
- Natężenie i dostrojenie stanów afektywnych
- Regulacja zachowania: radzenie sobie z kryzysem
Złożona trauma i jej ponowne przetworzenie dzięki EMDR:
- PTSD w wieku rozwojowym: rozwój decyduje o traumie
- Traumatyczne zaburzenie rozwoju: trauma decyduje o rozwoju
Relacja terapeutyczna z dziećmi – praca z zastosowaniem EMDR:
- Bezpieczne przywitanie, wyjaśnienie, współdzielenie celów: jak rodzi się sojusz terapeutyczny
Pierwsze fazy protokołu EMDR:
Faza 1: Historia pacjenta i plan terapeutyczny: wstępny wywiad z rodzicami (szczegółowa historia traumy, przywiązanie, styl rodzicielski, zasoby i mocne strony dziecka)
Praca z rodzicami:
- Identyfikacja i ponowne przetworzenie poprzez EMDR wspomnień rodzica, które mają wpływ na relacje z dzieckiem
- Rozwijanie narracji z rodzicami
Pierwsza rozmowa z dzieckiem:
- Anamneza i konceptualizacja: identyfikacja targetów z przeszłości i tworzenie planu leczenia „teraz tak jak wtedy”
Faza 2: Wyjaśnienie dziecku, jak działa jego mózg: Bezpieczne miejsce i instalacja zasobów
Faza 3: Ocena (Assessment):
- Zmiany protokołu:
- 0/3 lat - 4/6 lat - 6/8 lat - 9/12 lat
- Ponowne przetworzenie traumy w różnym wieku rozwojowym
- Uzupełniające Interwencje Poznawcze u dzieci
- Strategie na wypadek blokady