WSTYD: OD KOPCIUSZKA WŚRÓD EMOCJI DO MYŚLI PRZEWODNIEJ PRACY NAD TRAUMĄ Z ZASTOSOWANIEM EMDR
Prowadząca: Anna Rita Verardo
5-6.11.2022 (9.00-17.00)
Koszt: 774,90 zł (630 zł plus VAT)
Ramy teoretyczne, których dostarczają badania nad teorią przywiązania oraz badania ewolucyjnego podejścia poznawczego, uczą nas, że funkcjonowanie psychiczne jednostki jest definiowane przez aktywację interpersonalnych systemów motywacyjnych (ISM), które są złożonymi czynnościami umysłowymi, głównie nieświadomymi, organizującymi zachowania nastawione na cel (Bowlby, 1969, 1982).
Sieci neuronalne związane z działaniem interpersonalnych systemów motywacyjnych zlokalizowane są w układzie limbicznym i regulują komunikację między członkami grupy społecznej. Etolodzy zidentyfikowali pewne niezmienne uniwersalne czynniki, w tym zachowania służące ustalaniu rangi społecznej (system agonistyczny).
Wstyd to emocja, która jest częścią podsystemu podporządkowania się w systemie agonistycznym. Badania (Mills i in., 2008) wskazują, że dzieci, które doświadczały wstydu często i w sposób powtarzalny, mają znacznie wyższy poziom kortyzolu niż przeciętnie występujący. Dane te wskazują, że wstyd jest emocją związaną z wysokim poziomem stresu oraz ograniczoną i dysfunkcjonalną zdolnością radzenia sobie z trudnościami. Niektóre badania (Amster i Vernon, 2008) pokazują, że intensywne emocje wstydu często występują w Zespole Stresu Pourazowego (PTSD). Bezpośrednią konsekwencją wstydu jest trudność w podzieleniu się traumatycznym przeżyciem ze względu na samą naturę tej emocji, która mu towarzyszy, i faktycznie, o ile terapeuta może często spotykać się z prośbą o pomoc z powodu trudności w radzeniu sobie z gniewem lub nadmiernym poczuciem smutku, to prawie nigdy nie ma do czynienia z osobami, które chcą rozpocząć psychoterapię EMDR, ponieważ doświadczają nadmiernego wstydu. Wstyd został w istocie zdefiniowany jako „Kopciuszek wśród dyskomfortowych emocji” (Rycroft, 1970), dlatego jako terapeuci musimy mieć świadomość, że może to być „niechciany gość”, który często ryzykuje pozostanie niewidzialnym, sabotując sesje terapeutyczne z powodu braku jego ujawnienia.
Podczas tego warsztatu zostaną zgłębione: znaczenie ewolucyjne i psychopatologia wstydu, strategie pokonywania przeszkód, jakie ta emocja powoduje w przymierzu terapeutycznym oraz jak pracować ze wstydem poprzez 8 faz protokołu EMDR.
PROGRAM:
ŹRÓDŁA WSTYDU
Od neurofizjologii do samoświadomości
Ranga społeczna: alternatywa ewolucyjna dla gadzich systemów drapieżczych, obronnych i terytorialności
Sekwencja emocjonalna systemu agonistycznego
Żałoby i traumy: złość rywalizacyjna jako sposób na unikanie upokorzeń
Analogie pomiędzy systemem seksualnym a systemem rangowym
DRAMATYCZNE SKUTKI WSTYDU
Rola Mechanizmu Hamowania Przemocy (MHP)
Kiedy Mechanizm Hamowania Przemocy (MHP) upada: destrukcyjna agresja i zabójstwo
Dramatyczna huśtawka uległości i dominacji: przemoc domowa
Zapętlenie poczucia winy i wstydu: samobójstwo
Osobowość narcystyczna: inna twarz wstydu
Psychopatologia wstydu
WSTYD W RELACJI TERAPEUTYCZNEJ
Wstyd, milcząca obecność w gabinecie psychoterapeutycznym: jak ją przyjmować?
Agonistyczny system motywacyjny jako przeszkoda w relacjach i w psychoterapii: EMDR jako doświadczenie korygujące
PRACA ZE WSTYDEM Z ZASTOSOWANIEM EMDR
Od „Kopciuszka wśród emocji” do myśli przewodniej planu terapeutycznego z EMDR
Protokół EMDR do pracy ze wstydem
Tajemnice rodzinne i ryzyko ich międzypokoleniowego przekazania: to co niewypowiedziane wplata się w sieci pamięci
Kiedy nie ma wspomnień: jak stosować EMDR w przypadku braku emocji i jak go stosować, gdy występuje pogarda
EMDR dla pokonania wstydu: droga w kierunku współczucia
Prowadzący:
Psycholog i psychoterapeuta, specjalizuje się w terapii poznawczo-behawioralnej i systemowej terapii relacyjnej. Zawsze interesowała się wpływem traumatycznych doświadczeń życiowych na rozwój osobowości, kontynuowała szkolenie w zakresie teorii przywiązania, systemów motywacyjnych i teoretycznych podstaw trudności w regulowaniu emocji. Od 2001 roku EMDR stał się częścią jej pracy klinicznej i badawczej. Brała udział w grupie interwencyjnej Stowarzyszenia EMDR Italy pomagającej dzieciom, które przeżyły trzęsienie ziemi w San Giuliano w Molise i w Amatrice.
Jest akredytowanym trenerem EMDR Europe zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci i młodzieży oraz członkiem Europejskiej komisji ds. stosowania EMDR u dzieci i młodzieży. Uczestniczy w kilku projektach badawczych we współpracy z Uniwersytetami Tor Vergata i La Sapienza w Rzymie, które dotyczą głównie badania neurobiologicznych korelatów EMDR.
Przeszła szkolenie m.in. z zakresu Adult Attachment Interview, Parental Developmental Interview oraz Child Attachment Interview. Prowadzi działalność badawczą z ramienia Stowarzyszenia EMDR Italy, w Zarządzie EMDR Italy jest osobą odpowiedzialną za badania naukowe. Jest współautorką protokołów interwencji EMDR do pracy z przywiązaniem, relacjami w związku oraz z adopcją. Jest autorką licznych publikacji oraz książek.